مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
برخی بر این اعتقاد نادرست پافشاری میکنند که معصومین (علیهم السلام) شفاعت پیروانشان را بر عهده خواهند گرفت هر چند که غرق گناه باشند و این امر تا حدودی الهام گرفته از مسیحیت تحریف شده است که معتقدند عیسی (علیه السلام) کشته شد تا گناهان پیروانش بخشیده شود. از این رو تبیین مفهوم صحیح شفاعت و ابعاد و شرایط آن برای جلوگیری از انحرافات عقیدتی و در افتادن به دام خرافات امری ضروری است. شفاعت اولیای الهی در روز قیامت، متوقف بر شرایطی است که در همین دنیا باید آن شرایط را به دست آورد. در آیات و روایات، برای هیچ فرد یا گروهی، تضمین نشده است که حتماً مورد شفاعت قرار میگیرند؛ بلکه صفات و ویژگیهای کلی کسانی که از این نعمت بهرهامند و یا محرومند، بیان شده است. بر اساس آیات و روایات، شرایط شمول شفاعت نسبت به بنده گنه کار، عبارتند از: 1. رضایت خداوند شفیعان، واسطه فیض خدا هستند و به همین جهت، شرط اصلی و اساسی شفاعت، این است که مورد رضایت و پسند خداوند باشد. شفیعان، کسانی هستند که خداوند، آنان را برای این کار پسندیده و به آنان اجازه شفاعت داده است. قرآن کریم میفرماید: 'در آن روز، شفاعت کسی سودمند نیست؛ مگر آن کسی که خدای رحمان به او اجازه دهد'. (طه، آیه 109.) ادامه مطلب [ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:پارتی که داریم راحت گناه کنیم , ] [ 17:36 ] [ اکبر احمدی ]
[
گرم شدن هوا، بروز احساس خودنمایی، نقش شبکههای ماهوارهای و اینترنت، واکنش به وضع سیاسی و به نوعی دهن کجی در برابر وضع موجود و یا در نهایت تلاش مافیایی طراحان مد و لباس برای حفظ و ایجاد بازار مصرف، کدام یک از این علل، چادر را از سر برخی زنان ایرانی برداشته و روسریشان را عقب کشیده است؟ ما در دنیایی زندگی میکنیم که هر پدیدهای چند علیتی است... چرا بعضیها بدحجاب میشوند؟!گرم شدن هوا، بروز احساس خودنمایی، تفکرات فمنیستی، سیاست زدگی، اعتراض، لجبازی؛ کدام یک علت بدحجابی است؟رویکردهای کلی در جامعه ما همواره رنگ و رویی مذهبی داشته و با نگاهی به تاریخ سرزمینمان در مییابیم هر جا که دین و عفت در معرض هجمه قرار گرفته است، مردم ما تمام قد ایستادگی کردهاندیکی از بهترین نمودهای این ایستادگی را در مقاومت زنان کشورمان در برابر ظلم و زور رضاخان برای اجبار به کشف حجاب میتوان ملاحظه کرد. این روال در جامعه امروز هم مشاهده میشود اما نمیتوان انکار کرد که بخشی از زنان و دختران کشورمان این روزها دیگر چندان به مقوله عفاف و حجاب پایبند نیستند؛ پدیدهای که جا دارد علل و عوامل آن را از وجوه مختلف ارزیابی کردتعداد افرادی که با اهداف سیاسی اقدام به استفاده از پوشش و حجاب نامناسب میکنند، بسیار اندک است اما در مقابل مسائل فرهنگی و تربیتی و هجمه های فرهنگی غرب در قالب جنگ نرم، بازیگر اصلی صحنه بدحجابی در کشور ماست ادامه مطلب کسی که یکی از خواستههای برادر مؤمنش را برآوردف خداوند در روز قیامت، صد هزار خواسته او را برمی آورد که نخستین آنها بهشت است واز جمله این پاداش آن است که خویشان و آشنایان و برادران دینی او را نیز وارد بهشت می کندف به این شرط که ناصبی (به دشمنی اهل بیت) نباشند . خدمت به مردم و شیوههای مسلمانیخدمت یعنی چه؟ این عملی که بسیاری از عرفا و بزرگان دربارهاش چنین گفتهاند و شنیدهایم که عبادت به جز خدمت خلق نیست. یکی از بالاترین نقاط اوج در بحثهای معرفتی و عرفانی، آنجاییست که انسان به دیگران خدمت میکند خدمت به خلق، کفارهی گناهان بزرگ است در بعضی از تعابیر آمده است که خدمت به خلق، کفارهی گناهان بزرگ است. ما برای اینکه خدمت را تعریف کنیم اول باید توجه کنیم که این بحث از کجا شروع میشود؛ نقطهی عزیمت و خاستگاه ما در بحث خدمت، نوع نگاه ما به انسان و هستی است. یعنی انسانی که عالم برای او خلق شده و دین برای خدمت به او آمده و ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا که این انسان به کمال و رشد برسد؛ اگر من به این انسان محبت داشته باشم و به او توجه کنم و به خاطر او از خودم گذشت کنم، این لحظهایست که خدمت از اینجا آغاز میشود. و تمام عبادت در این است که من از خودم بگذرم و یکی از نکاتی که در ماه رمضان هم توصیه شده بود همین مطلب بود. ادامه مطلب [ یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:نشانههایی برای تشخیص مسلمان واقعی, ] [ 17:33 ] [ اکبر احمدی ]
[
یکی از دستورات سازنده اسلام این است که تا می توانید از کمک گرفتن از دیگران بپرهیزید و کارهای خود را با دستان خود انجام دهید. این دستور حکیمانه چنان در استقلال شخصیت افراد موثر است که از مسلمانان افرادی پابرجا و مستقل می آفریند و به آنان می آموزد، همیشه روی پای خود بایستند و به انتظار یاری جستن از دیگران نباشند. همه مسلمانان موظفند روزی ده بار «خودکفایی در سایه پروردگار» را با گفتن جمله «إِیَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاكَ نَسْتَعِینُ»(سوره حمد، آیه 5) «تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم» با خود مرور کنند و به زبان آورند. گویا که خداوند خواسته تا این مفهوم بلند، هیچگاه از خاطر مسلمانان پاک نشود و به صورت یک فرهنگ همیشگی درآید و در یاد همه آنها نهادینه گردد. این آموزه مهم در عرصه کلان حکومتی نیز استقلال اقتصادی و سیاسی کشورها و جوامع مسلمان را حفظ می کند و از استعمار و چیرگی مستکبران جلوگیری می نماید. روشن است که تا وقتی مسلمانان دستان نیازشان را به سوی غیر خود دراز کنند، اعتماد به نفس، نخواهند یافت و به استعدادها و قابلیت های فراوان خود واقف نخواهند شد. تا زمانی که کشورهای مسلمان، همه نیازمندی های خود را از کشورهای دیگر طلب کنند، رنگ پیشرفت را نخواهند دید و در جا زدن را تمرین خواهند کرد. ادامه مطلب [ یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:جهاد خودکفایی مقدمه جهاد اقتصادی, ] [ 17:31 ] [ اکبر احمدی ]
[
مسئله ”غلوّ” در باره پیشوایان یکى از مهم ترین سرچشمههاى انحراف در ادیان آسمانى بوده است. غلوّ همواره یک عیب بزرگ را به همراه دارد و آن ویران نمودن اساس دین، یعنى خداپرستى و توحید است، به همین دلیل اسلام در باره غلات سخت گیرى شدیدى کرده تا جایی که در کتب ”عقائد” و ”فقه” غلات از بدترین کفار معرفى شدهاند. معنای لغوی غلو در لغت به معنای زیادت و بلند شدن است. در لسان العرب غلو چنین معنا شده است: غلو تجاوز کردن از حد و اندازه، و یا خارج شدن از حد اعتدال است.[1] و گفته شده غلو بلند شدن و تجاوز از حد و اندازه در هر چیز را گویند.غلو در اصطلاح شرع به معنای افراط در دین است و آن تجاوز از حد وحی به سوی هوا و هوس و سلیقه های مختلف است؛ مانند این که پیامبران و امامان را خدا بدانند؛ مثل نصاری که به پیامران و بزرگان خود مقام الوهیت قایل شدند.مصداق بارز غلو در دین اسلام که اگر بدون قرینه به کار برود بر آن صدق می شود، غلو کسانی است که به الوهیت ائمه (ع) به ویژه امام علی (ع) اعتقاد دارند.ولی متأسفانه گاهی دشمنان شیعه عقاید حقه تشیع را نادیده گرفته و شیعه را به عنوان غالی معرفی می کنند؛ مثلا: زبیدى در تاج العروس مى نویسد: «امامیه فرقه اى از غالیان شیعه است».[ 2] ادامه مطلب [ شنبه 18 آذر 1391برچسب:غالیان" گروه مورد نفرت ائمه علیهم السلام , ] [ 17:51 ] [ اکبر احمدی ]
[
امامت از دیدگاه شیعه، إعمال ولایت ولى اللَّه بر سایر انسان ها است به تعبیرى امامت منصبى الهی براى اداره دین و دنیاى مردم و هدایت آنها به قله سعادت و انسانیت است. از این رو امام (ع) براى مردم قابل شناسایى و انتخاب نیست؛ زیرا علم لدّنى و عصمت باطنى امرى نهانى اند که جز خدا کسى از آن آگاه نیست و این دو مهم ترین لوازم ولى اللَّه بودن است. انسان موحدى که ولایت خداوند بر خویش را پذیرا گردیده، از هر حیث مطیع اوامر و نواهى خداى خویش است. پس در مورد پذیرش ولایتِ وُلاتى که از سوى آن ذات اقدس تعیین می گردند، باید کاملاً مطیع و منقاد باشد و به ولایت آنها نیز گردن نهد و از مقایسه آنها با دیگران و چون و چراهایى بى پایه اجتناب نماید. شناخت کسانى که به عنوان امام و والى از طرف خدا منصوب اند از چند راه ممکن است: الف. بررسى سیره و راه و روش ایشان. ب. مراجعه به ویژگى ها و علایمى که از سوى اولیای قبلى، در مورد ولى بعدى، ارایه شده اند. ج. درخواست معجزه و تفحص از وجود شرایط و لوازم امامت. ادامه مطلب [ شنبه 18 آذر 1391برچسب:تأملی بر امامت در سن طفولیت , ] [ 17:49 ] [ اکبر احمدی ]
[
"الاسباط" سریالی جنجالی که مورد نقادی های زیادی در محافل دینی قرار گرفته است و علی رغم اعتراض علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت به نمایش در آمد و سؤالات بسیاری را در اذهان ملت مسلمان ایجاد کرده است این سریال توسط کشور کویت که با اهدافی مغرضانه و بدون هیچ کارشناسی دقیق و منطبق بر واقعیت های تاریخی و پاسخی کور و عجولانه به سریال های فاخر "امام علی (ع) " و "مختارنامه " ساخته شده است در گفتگویی که تبیان با جناب آقای دکتر رجبی دوانی داشته است به این پرسش ها پاسخ خواهیم گفت که مبنای این سریال تا چه حد مبتنی بر واقعیت است و اساسا آنچه تهیه کنندگان این سریال در پی آن هستند (مبرا کردن بنی امیه از هر گونه خبط و خطایی) در کجای تاریخ و منابع معتبر وارد شده است؟ در قسمت اول این مصاحبه که تقدیم حضورتان شد به بررسی و پاسخ گویی برخی از شبهاتی که در این سریال مطرح شده است پرداختیم و در این قسمت به بررسی چهره بنی امیه در منابع تاریخی و روایی اهل سنت می پردازیم تا روشن گردد که آنچه در سریال در جریان است تا چه حد سندیت دارد. ادامه مطلب [ شنبه 18 آذر 1391برچسب:تطهیر چهره معاویه و یزید در الاسباط, ] [ 17:45 ] [ اکبر احمدی ]
[
بسیاری از گرفتاری های ما بی آن که متوجه باشیم به سبب آه و نفرین پدر و مادر یا دوست و رفیقی است که به او ظلم و ستم کرده ایم و او از سردرد به خداوند پناه برده و مجازات عمل را به خداوند واگذار کرده است. انسان به طور طبیعی نسبت به خوبی ها و زیبایی ها، واکنش مثبت نشان می دهد و با دیدن آن ها خوشحال و شادان می شود؛ چنان که بدی ها و زشتی ها را ناخوش می دارد و از دیدن آنها غم و اندوه بر سیرت و سیمایش نمایان می شود. بسیاری از مردم با دیدن خوبی ها و زیبایی ها واکنش عاطفی و احساسی نشان می دهند و با گفتن آفرین و دعای نیک و خیر، سرور و خوشحالی خویش را هویدا می سازند؛ چنان که با دیدن زشتی ها و بدی ها، با نفرین ابراز انزجار و تنفر می کنند. بنابراین، درباره فلسفه نفرین می بایست به این نکته توجه شود که حس فطری انسان و واکنش درونی افراد، تمجید و سپاس از کارهای شایسته و تکذیب و پرخاش در برابر افعال ناشایست است. این، شیوه همیشگی افراد با هر مکتب و مرام و یا دین و آیین است که درحالت اعتدال، نوعی واکنش درونی را نسبت به افعال بیرونی در خود احساس کنند. بسیاری از گرفتاری های ما بی آن که متوجه باشیم به سبب آه و نفرین پدر و مادر یا دوست و رفیقی است که به او ظلم و ستم کرده ایم و او از سردرد به خداوند پناه برده و مجازات عمل را به خداوند واگذار کرده است لعن از ناحیه خداوند متعال به معنای دور ساختن کسی از رحمت خویش در دنیا و در آخرت عذاب و عقوبت و از ناحیه بندگان نیز لعن و نفرین در واقع همان دعا به ضرر و بر ضد دیگران است.(ر. ک:مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهانی، ص 471، دار الکاتب العربی، بیروت.)
به دیگر سخن،لعن و نفرین هر انسانی نسبت به ظالمان، هرگز به عنوان «عمل» و «کنش» ابتدایی محسوب نمی شود، بلکه عکس العمل و واکنشی است که در اثر ستم ستمکاران در احساس و اندیشه خود می یابد؛ همان گونه که قرآن کریم نقض عهد و پیمان تبهکاران را نسبت به ارزش های الهی و انسانی باعث لعن خداوند و سیه دلی آنان می شمرد و می فرماید: فبما نقضهم لعناهم و جعلنا قلوبهم قاسیه ؛ به سبب نقض پیمان، ما آنان را نفرین و لعن کردیم و دلهایشان را سنگ و سخت قرار دادیم. (مائده، آیه 31) مؤمنان نیز به پیروی از خداوند و پیامبران لازم است تا نفرین را روشی برای مبارزه با هرگونه اعتقادات و رفتارهای ضدحق و هنجارها و ارزش ها بدانند و بر آن عمل کنند. آثار دنیوی و اخری نفرین کردن آثار دنیوی و اخروی نفرین نفرین و دعای بد در حق دیگران، تأثیرات شگرفی به جا می گذارد و این گونه نیست که آن را صرفا یک لقلقه زبان بدانیم. سرگردانی انسان ها نیز از آثار نفرین است. اگر انسان کاری کند که نفرین حقی او را بگیرد، ممکن است در زندگی گرفتار سرگردانی شود، چنان که دعای بد و نفرین حضرت موسی(ع) موجب سرگردانی یهودیان به مدت چهل سال شدبه سخن دیگر، نفرین تنها یک واکنش بی تأثیر و حرف مفت نیست، بلکه واکنشی است با آثار و تبعات سخت و شدید که شخص باید مواظب باشد گرفتار آن نشود.
خداوند در آیات 88 تا 90 سوره یونس و نیز 71 تا 72 سوره دخان، تباهی اموال و بهره نبردن از آنها را از پیامدهای نفرین می شمارد و در این آیات گزارش می کند که چگونه نفرین حضرت موسی(ع) موجب شد تا فرعون و فرعونیان نتوانند از همه نعمت ها و مواهبی که در اختیار داشتند بهره ببرند و خود و اموالشان تباه شود. سرگردانی انسان ها نیز از آثار نفرین است. اگر انسان کاری کند که نفرین حقی او را بگیرد، ممکن است در زندگی گرفتار سرگردانی شود، چنان که دعای بد و نفرین حضرت موسی(ع) موجب سرگردانی یهودیان به مدت چهل سال شد. (مدثر، آیات 42 تا 62) قساوت قلب و سنگدلی نیز از آثار و پیامدهای نفرین است. (یونس، آیات 88 تا 09) همچنین هلاکت و نیستی (مومنون، آیات 32 تا 72 و قمر، آیات 9 تا 61) از دیگر آثار نفرین حق و اهل حق است. بسیاری از گرفتاری های ما بی آن که متوجه باشیم به سبب آه و نفرین پدر و مادر یا دوست و رفیقی است که به او ظلم و ستم کرده ایم و او از سردرد به خداوند پناه برده و مجازات عمل را به خداوند واگذار کرده است. در کتاب نشان از بی نشان ها این حکایت نقل شده که واگذار کردن به خدا تا چه اندازه ممکن است خطرناک باشد و تا چه اندازه می تواند این واگذاری و نفرین از روی ناتوانی، خانمانسوز و هلاک کننده باشد. می گویند: یک روز مرحوم بابا رستم به مرحوم حاجی می فرمایند: بروید شهر مقداری ماست بخرید و بیاورید. مرحوم حاجی طبق دستور عمل می کند. در مراجعه با یکی از سوارهای حکومتی برخورد می کنند. سوار از ایشان می خواهد که لباسها و اسبش را نگهداری کند تا او در رودخانه شنا کند. کسانی که کافر شدند و در حال کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود
مرحوم حاجی می فرمایند: وقت ندارم و باید بروم. آن مرد جاهل با دسته تازیانه به سر حاجی می زند، طوری که سر ایشان می شکند و ماستها می ریزد. مرحوم حاجی با سکوت در کنار رودخانه خود را تمیز می کند. مجددا ماست می خرد و مراجعه می نماید. مرحوم بابا علت تأخیر را جویا می شود. مرحوم حاجی قضیه را شرح می دهد. مرحوم بابا سؤال می کند: شما چه عکس العملی نشان دادی؟ مرحوم حاجی می گویند: هیچ نگفتم و جزای عمل او را به خدا واگذار کردم. بابا می فرماید: کار خوبی نکردی، برای اینکه او سر شما را شکسته به خدا واگذارش نمودی. فورا با عجله برگرد و با او تغیر و تشدد نما. مرحوم حاجی فورا برمی گردد؛ ولی هنگامی بر می گردد که کار از کار گذشته و اسب، او را بر زمین زده و هلاکش کرده بود. گفتنی است عارفان و سالکان بزرگی از محضر بابا رستم فیض برده و به دست ایشان پرورش یافتند. یکی از معروف ترین شاگردان وی مرحوم «حاج محمدصادق مشهور به تخت فولادی» است که از عرفای بزرگ قرن سیزدهم و استاد سیر و سلوک مرحوم «حاج شیخ حسنعلی نخودکی»(ره) بود. نفرین در روایات : نفرین به معنای دعا بر ضد و به ضرر کسی است؛ چنان که خداوند متعال میفرماید: "تَبَّت یدا اَبی لَهَبٍ وتَبّ ؛(تبت،1) بریده باد هر دو دست ابولهب (و مرگ بر او باد)." معادل نفرین در قرآن کریم "لعن" میباشد، و لعن در اصل به معنای طرد و دور ساختن همراه با خشم و غضب است. قرآن کریم میفرماید: "اِنَّ الَّذینَ کَفَروا وماتوا وهُم کُفّارٌ اُولغکَ عَلَیهِم لَعنَةُ اللّهِ والمَلغکَةِ والنّاسِ جمَعین؛(بقره،161) کسانی که کافر شدند و در حال کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود."(ر. ک:نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج 1، ص 552 ـ 556، دارالکتب الاسلامیة، تهران.) در روایات اسلامی نیز موضوع نفرین به عنوان یک مسأله جدی تلقی شده است، چنان که یونس بن عمّار میگوید:به امام صادقعرض کردم:همسایهای از قریش دارم که وی در کمین و در صدد اذیت و آزار من است و مرا نزد مردم رافضی خطاب میکند و میگوید:وی اموال را به جعفربن محمد میرساند. حضرت امام صادقفرمود:او را نفرین کن به این صورت که در سجده آخر از دو رکعت اول نماز شب حمد و سپاس خدا را میگویی و سپس بگو:خدایا فلان پسر فلان دربارة من چنین و چنان میکند و مرا در معرض خطر قرار داده است. به طور کلی نفرین نمودن نسبت به دوستان و اطرافیان کار پسندیده ای نیست. انبیا و اولیا الهی جز در موارد نادری که مجبور می شدند، قوم خویش را نفرین نمی نمودند. ایشان در اغلب موارد حتی نسبت به کسانی که به ایشان ستم روا می داشتند و از پذیرش هدایت روی بر می تافتند، دعا می نمودند و از خدای متعال برای آنها هدایت و مغفرت می خواستند
خدایا وی را هدف تیر سریع خویش قرار ده که دیگر فرصت آزار مرا نداشته باشد و اجلش را نزدیک کن و همین ساعت همین ساعت به سوی او بشتاب، من به دستور حضرت امام صادقعمل کردم، چون به کوفه بازگشتم از حال آن شخص پرسیدم، گفتند وی بیمار است، لحظاتی بعد صدای شیون از خانة او بر خاست و گفتند که او مرده است."(ر. ک:وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 7، ص 133 ـ 134، مؤسسه آل البیت:قم.) حضرت علیمیفرماید:"از نفرین مظلوم بترسید که وی حق خویش را از خدا درخواست میکند و خداوند کسی را از حقش باز نمیدارد." البته لعن یا نفرین بر برادران و خواهران مؤمن و به طور کلی زبان گشودن به نفرین و لعن، امری مذموم است و جز در موارد استثنا از این امر به شدت پرهیز داده شده است. حضرت امام باقر7 میفرماید:"کسی که چیزی را لعنت میکند اگر آن شی مستحق نباشد لعنت به خود گوینده بر میگردد. پس از لعن مؤمن بپرهیزید تا مبادا خود گرفتار شوید."(ر. ک:میزان الحکمة، محمدمحمدی ری شهری، ج 5، ص 616) توجه به چند نکته : 1- به طور کلی نفرین نمودن نسبت به دوستان و اطرافیان کار پسندیده ای نیست. انبیا و اولیا الهی جز در موارد نادری که مجبور می شدند، قوم خویش را نفرین نمی نمودند. ایشان در اغلب موارد حتی نسبت به کسانی که به ایشان ستم روا می داشتند و از پذیرش هدایت روی بر می تافتند، دعا می نمودند و از خدای متعال برای آنها هدایت و مغفرت می خواستند. 2- نفرین در حقیقت نوعی انتقام گیری از کسی است که ستمی از او به ما رسیده است. در فرهنگ اسلام عفو و بخشش و رحمت بر خشم و غصب و انتقام خصوصا نسبت به مؤمنین و نزدیکان ترجیح داده شده است.در عفو لذتی است که در انتقام نیست، همان گونه که رحمت الهی برغضبش سبقت دارد (سبقت رحمته غضبه). 3- نفرین نوعی دعا است ولی دعا برای دور شدن کسی از خیر و رحمت و سعادت است و اگر شرایط دعا در آن جمع باشد و نفرین به جا و به مورد باشد این دعا نیز با خواست خداوند اجابت می گردد. 4-كسى كه ظلم مىكند چه بسا در همین دنیا كیفر آن را ببیند. اما اولاً؛ همه كسانى كه ظلم كردهاند كیفر آن را در این دنیا نمىبینند و به عللى از جمله به جهت كارهاى خوبشان، كیفر ظلم آنان به تأخیر مىافتد و احیاناً در عوالم پس از مرگ كیفر آن را خواهند دید. ثانیاً؛ دیدن كیفر و جزاى بعضى از گناهان در این دنیا، ممكن نیست. مثلاً كسانى كه افراد زیادى را در جنگها و یا بمبارانهاى اتمى و شیمیایى كشتهاند، چگونه مىتوان آنان را به كیفر واقعى اعمالشان رساند. لعن یا نفرین بر برادران و خواهران مؤمن و به طور کلی زبان گشودن به نفرین و لعن، امری مذموم است و جز در موارد استثنا از این امر به شدت پرهیز داده شده است. حضرت امام باقر7 میفرماید:"کسی که چیزی را لعنت میکند اگر آن شی مستحق نباشد لعنت به خود گوینده بر میگردد. پس از لعن مؤمن بپرهیزید تا مبادا خود گرفتار شوید
توضیح اینکه:خداوند نسبت به بندهاش مهربان است تا آخرین مرحله به انسان فرصت مىدهد هرگز مانند جباران فوراً اقدام به انتقام و مجازات نمىكند بلكه رحمت واسعه الهى همیشه ایجاب مىكند كه نهایت فرصت به انسان گناهكار داده شود : «و اگر مىخواست آنها را به اعمالشان مجازات كند هر چه زودتر عذاب را به آنها مىفرستاد » (سوره كهف آیه 58) امام على(ع) مىفرماید: «اگر خدا به ستمگر مهلت دهد كیفر او هرگز فراموش نمىشود و او بر سر راهش و در گلوگاه او آنجا كه آب دهان فرو برده مىشود و استخوان گیر مىكند در كمین است.» (میزان الحكمه، جلد 7، ص 3375) . پس مهلت دادن بر ستم ستمگر به معناى نادیده گرفتن ستم او نیست چه بسا ستمگر چنین تصور كند كه خدا او را به خودش وا گذاشته است. مثلاً خداوند به فرعون چهل سال مهلت داد بعد از این مدت او را به عذاب آخرت و دنیا گرفتار كرد. و از طرفى سنت خداى سبحان در دنیا بر این جارى است كه از ظالم به وسیله ظالم دیگر انتقام مىگیرد. بنا براین ظالم كیفر ستم خودش را مىبیند یا در دنیا باز تاب اعمالش را توسط ظالم دیگر و یا سایر عوامل مىبیند و یا در آخرت به كیفر اعمالش مىرسند خلاصه انتقام از ظالم گرفته مىشود چه در دنیا و چه در آخرت و چه در دنیا و آخرت با هم نتیجه این كه خداى سبحان در كمین ستمگر در دنیا و آخرت است و مسئله مهلت دادن هم گاهى براى زیادى گناه است و گاهى براى تو به و جبران گذشته مىباشد. اما وظیفه ما وظیفه ما این است که مواظب باشیم و گاه و بیگاه به هر بهانه ای به نفرین لب نگشاییم مخصوصا والدین محترمی که گاه از سر عصبانیت فرزندان دلبندشان را نفرین می کنند ، تصور کنید یکی از این نفرین ها کارساز شود چه خواهد شد؟ گفتیم نفرین بی جا گاه به خود شخص بر می گردد پس باید در این مسأله جوانب احتیاط را کاملا رعایت کرد تا مبادا آثار سوء نفرینمان گریبانگیر خودمان شود.
منابع : آفتاب سایت جواب پرسمان [ جمعه 17 آذر 1391برچسب:آثار دنیوی و اخروی نفرین کردن , ] [ 8:16 ] [ اکبر احمدی ]
[
همانگونه که بدن انسان ، به غذاها ، میوهها ، سبزیها و نوشیدنیهای مختلف احتیاج دارد ; تا انواع ویتامینهای لازم بدن تأمین شود . و اکتفا کردن به یک نوع خوردنی یا نوشیدنی ، باعث نارساییها و کمبودهایی در بدن گشته و سلامت جسم او را به خطر میاندازد ; روح بشر نیز محتاج به انواع عبادات ، اذکار و ادعیه است ; که هر نوعی از آنها مکمّل نوع دیگر است و از تأثیر آنها در شادابی و سبکبالی روح انسان ، نباید غافل گشت . یکی از پرسشهای مهم در زمینه استغفار ، این است که : چگونهاستغفار کنیم؟ و چه استغفاری مجربتر است ، و ما را در دست یافتن به آثار و برکات استغفار زودتر به مقصد میرساند؟پاسخ این سؤال به صورت پراکنده در الهامات پیامبر و اهل بیت پاکش (علیهم السلام) آمده است ، و با توجّه به موارد گوناگونی که ، به تلاوت نسخههای متفاوت استغفار سفارش شده ، به میزان فهم و ظرفیّت اشخاص ، برای هر نوع استغفار ، آثار خاصّی ذکر گردیده است . و هر یک جایگاه ویژهای دارد و اثر خاصّی را ایفا میکند . و در اکثر موارد آثار مشترکی نیز دارنداین بدان خاطر است که همانگونه که بدن انسان ، به غذاها ، میوهها ، سبزیها و نوشیدنیهای مختلف احتیاج دارد ; تا انواع ویتامینهای لازم بدن تأمین شود . و اکتفا کردن به یک نوع خوردنی یا نوشیدنی ، باعث نارساییها و کمبودهایی در بدن گشته و سلامت جسم او را به خطر میاندازد ; روح بشر نیز محتاج به انواع عبادات ، اذکار و ادعیه است ; که هر نوعی از آنها مکمّل نوع دیگر است و از تأثیر آنها در شادابی و سبکبالی روح انسان ، نباید غافل گشتهر کس تا دو ماه روزی چهارصد بار پی در پی بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذی لا إِلـهَ إِلاّ هُو الرَّحْمنُ الرَّحیمُ ، الْحَیُّ الْقَیُّومُ ، بَدیعُ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ ، مِنْ جَِمیعِ ظُلْمی وَ جُرْمی و إِسْرافی عَلی نَفْسی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ استغفاری برای نوشته نشدن گناه در نامه عمل یکی از انواع استغفار ، استغفاری است که با عبارات مختلف در روایات ذکر شده است و کمترین اثر آن جلوگیری از نوشته شدن گناه در نامه عمل انسان استامام صادق (علیهالسلام) حدیثی از جدّشان رسول خدا (صلی الله علیه و آ له و سلم) روایت میکنند که در بخشی از آن رسول خدا (صلی الله علیه و آ له) میفرمایندبنده تصمیم میگیرد عمل نیکی را انجام دهد . اگر بعد از تصمیم ، آن را انجام نداد ، خدا به خاطر نیّت نیکش ثواب یک حسنه برایش مینویسد . ولی اگر بر اساس نیّتش عمل کرد ثواب ده حسنه برای او قرار میدهد. همین بنده تصمیم میگیرد گناهی را مرتکب شود ، چنانچه آن را انجام ندهد ، هیچ چیز در نامه عملش نوشته نمیشود. و اگر مرتکب آن گشت ، هفت ساعت مهلت داده میشود، فرشته مأموری که کارهای نیک را ثبت میکند ، به فرشته مأمور کارهای زشت ـ که فرشته سمت چپ است ـ میگوید: عجله نکن شاید پس از گناه ، عمل نیکی انجام دهد که آن را از بین ببرد ، چرا که خداوند میفرماید: إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیّئاتِ .( سوره اعراف ، آیه 114 .) :به راستی ، اعمال نیک ، اعمال بد را از بین میبرد . اگر این بنده بگوید: « أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذی لا إِلـهَ إِلاّ هُو ، عالمُ الْغَیْبِ والشَّهادَة ، العَزیزُ الحَکیمُ ، الغَفُورُ الرَّحیمُ ، ذُوالجَلالِ وَ الإِکْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ ».« از خداوند ، طلب آمرزش میکنم ، خدایی که معبودی جز او نیست ، دانای نهان و آشکار ، ارجمند و نیرومند و صاحب حکمت است ; ( نسبت به گنهکاران ) بسیار آمرزنده و ( نسبت به مؤمنان ) بسیار مهربان و صاحب جلالت و جوانمردی است ؛ و به سوی او توبه میکنم » ; چیزی در نامه عملش نوشته نمیشود. ولی اگر هفت ساعت بگذرد ، حسنهای انجام ندهد و توبه و استغفار هم نکند ، مأمور حسنات به مأمور سیئات میگوید: « اُکْتُبْ عَلیَ الشَّقِیِّ المَحْرومِ ». بنویس گناه او را که ( به خاطر انجام ندادن عمل نیک و ترک توبه و استغفار ) شقیّ و بدبخت ، و از رحمت خدا محروم گردید. (1). استغفاری برای دست یافتن به گنج علم یا مال یکی از انواع استغفار که تلاوت آن به تعداد خاصّی برای حلّ مشکلات اقتصادی یا علمی به تجربه رسیده است ، استغفاری است که خواندن آن به مدّت دو ماه ، روزی چهارصد مرتبه سفارش شده است. گفتن استغفار همراه با اذکار دیگر ، بار معنوی آن را بیشتر میکند ، به همین خاطر امامان (علیهم السلام) برای حلّ مشکلات دوستان و شیعیانشان ، گاهی تلاوت استغفار را همراه با اذکار دیگر سفارش مینمودند، که این خود یکی از انواع استغفار به شمار میآید و نقش به سزایی در روا ساختن خواستههای انسان دارد امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: هر کس تا دو ماه روزی چهارصد بار پی در پی بگوید:« أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذی لا إِلـهَ إِلاّ هُو الرَّحْمنُ الرَّحیمُ ، الْحَیُّ الْقَیُّومُ ، بَدیعُ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ ، مِنْ جَِمیعِ ظُلْمی وَ جُرْمی و إِسْرافی عَلی نَفْسی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ». « از خداوند ، طلب آمرزش میکنم ، خدایی که معبودی جز او نیست ، زندهای ازلی و ابدی ، سرپرستی بی همتا و پدید آورنده آسمانها و زمین است . از همه ستمی که به خود کرده و جرمی که مرتکب گشتهام و اسراف و زیادهروی که بر نَفْس خویش روا داشتهام ( آمرزش طلبیده ) و به سوی او باز میگردم » ; یا گنجی از علم و دانش به او داده میشود ، یا گنجی از مال و ثروت روزیش میگردد. (وسائل الشّیعه ، ج 7 ، ص 225 ). استغفاری برای ثروت بی گمان گفتن استغفار همراه با اذکار دیگر ، بار معنوی آن را بیشتر میکند ، به همین خاطر امامان (علیهم السلام) برای حلّ مشکلات دوستان و شیعیانشان ، گاهی تلاوت استغفار را همراه با اذکار دیگر سفارش مینمودند، که این خود یکی از انواع استغفار به شمار میآید و نقش به سزایی در روا ساختن خواستههای انسان دارد. ابی جعفر شامی گوید: در شام مردی به نام هلقام بود ، او این حدیث را برایم نقل کرد : خدمت مولایم موسی بن جعفر (علیهما السلام) رفتم و عرض کردم : به من دعایی تعلیم نمایید که جامع دنیا و آخرت باشد و مختصر هم باشد . امام (علیهالسلام) فرمودند : بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب این ذکر را بگو: « سُبْحانَ اللهِ العَظیمِ وَبِحَمْدِهِ ، أَسْتَغْفِرُ اللهَ ، وَأَسْأَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ » : « منزّه است خدایی که با عظمت است و به حمد و ستایش او مشغولم ، از خداوند آمرزش میطلبم و از فضل و عنایتش سؤال میکنم ». هلقام گفت: وضعیّت من در میان خاندانم از همه بدتر بود، نمیدانم چه شد که ( بعد از تلاوت این ذکر شریف ) ناگهان ارثی از طرف شخصی به من رسید که فکر نمیکردم بین او و من پیوند خویشاوندی باشد ، به حدّی وضع مالی و اقتصادیم رونق یافت که امروز توانگرترین فرد در میان بستگان خود هستم ، این برکات نبود مگر به خاطر آنچه بنده صالح خدا ، مولایم حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) به من آموخت .(کافی ، ج 2 ، ص 550 ). استغفاری برای محبوبیّت نزد خدا و استجابت دعا نمونه دیگر طلب آمرزش از خداوند که در روایات متعدّدی بدان سفارش شده است و فضایل زیادی برایش نقل گردیده است ، گفتن « أَتُوبُ إِلَی اللهِ » است ، که آثار و برکات فراوانی را برای انسان به ارمغان میآورد. پیامبر و امامان معصوم (علیهم السلام) مواظبت تامّی بر تلاوت این ذکر داشتهاند. امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند : خدا مؤمنی را دوست دارد که زیرک باشد و زیاد توبه کند . آن گاه فرمودند : رسول خدا (صلی الله علیه و آ له و سلم) بدون آن که گناهی کرده باشند ، روزی هفتاد بار توبه میکردند. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آ له و سلم) در حدیث زیبایی میفرمایند : هر کس مشکلی طاقت فرسا پیدا کرد ، یا مصیبتی سخت بر او وارد شد ، یا در زندگی به تنگنا افتاد ، سی هزار بار بگوید: « أَسْتَغْفِرُاللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ » در این صورت خداوند گره از کارش میگشاید و گشایشی در زندگی او قرار میدهدحارث گوید: به امام صادق (علیهالسلام) گفتم آیا پیامبر (صلی الله علیه و آ له و سلم) ( ذکر توبه را چنین ) میفرمودند: «أَسْتَغْفِرُاللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ » ؟ فرمودند : رسول خدا (صلی الله علیه و آ له و سلم) میفرمودند : «أَتُوبُ إِلَی اللهِ». (وسائل الشّیعه ، ج 10 ، ص 511 ) برای گشایش در امور و حلّ مشکلات سخت گفتن این استغفار در حلّ معضلات سخت زندگی به تجربه رسیده است و گرههای کور بسیاری از افراد ، با همین ذکر باز شده است ! آنچه مهم به نظر میرسد تعداد آن است که در حدیث پر باری سی هزار بار ذکر شده است و اشخاص متعددی با تلاوت آن به این تعداد ، به حوایج خود دست یافتهاند. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آ له و سلم) در حدیث زیبایی میفرمایند : هر کس مشکلی طاقت فرسا پیدا کرد ، یا مصیبتی سخت بر او وارد شد ، یا در زندگی به تنگنا افتاد ، سی هزار بار بگوید:« أَسْتَغْفِرُاللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ » در این صورت خداوند گره از کارش میگشاید و گشایشی در زندگی او قرار میدهد .(مستدرک الوسائل ، ج 12 ، ص 143 ) چه زیبا است ! که شیعه گنهکاری ، به نیّت بر طرف شدن موانع فرج مولای عزیزش ـ که گناه شیعیان یکی از آنها است ـ همین استغفار را به تعداد مذکور ـ سی هزار بار ـ در اوقات استجابت دعا ، تلاوت کند ; تا هم گناهش ریخته و غمی از دل مولای غریبش برداشته شود و هم مقدّمات خلاصی یوسف زندانی فاطمه (علیها السلام) را از زندان غیبت فراهم کرده باشد ! و در ضمن خداوند گره از کارش بگشاید .
منبع : مقاله یوسفی، محمد حسین
[ جمعه 17 آذر 1391برچسب:مجرب ترین استغفار کدام است؟, ] [ 8:12 ] [ اکبر احمدی ]
[
نامش محمد فرزند سیرین بصری است، در تعبیر خواب قدرت فوقالعادهای داشت، سرچشمهی تعبیرش ذوق سالم و فکر نافذ او بود.در تطبیق خواب با حقایق انسان عجیبی بود، برای تعبیر خواب از لطایف قرآن و روایات استفاده میکرد. ابن سیرین که بود؟ او یکی از محدثان و فقیهان تابعی بصری که چند سده پس از مرگش به عنوان خوابگزاری چیرهدست نامور گردید بررسی گذرا در روایات و آراء ابن سیرین در صحاح ششگانه بیانگر این واقعیت است که نویسندگان صحاح به ابن سیرین به عنوان فقیهی برجسته مینگریستند و رفتار و گفتارش را حجّت میدانستند. در این کتابها بیش از آنکه از او حدیثی روایت شده باشد، شاهد فتواهایش در بابهای گوناگون فقه هستیم. ابن سیرین برای احادیث اهمیت بسیار قائل بود و میگفت که این حدیثها دین است، بنگرید که دین خود را از چه کسی میگیرید. تعبیر خواب ابن سیرین چیست. آیا واقعیت دارد ؟ اولاً ؛ اصل خواب و تعبیر آن مورد قبول همه است و واقعیت داردثانیاً؛ علم تعبیر خواب از هزاران سال پیش تا به امروز، همواره مورد توجه پیامبران و امامان و دانشمندان و عموم مردم بوده است. خدای تعالی این علم را به حضرت یوسف(علیهالسلام) و بعضی از پیامبران داده است و قرآن شریف نیز بدان اشاره نموده است علم تعبیر خواب، فنی است که ابن سیرین به طور نسبی از آن برخوردار بوده است و چون کار او از کارشناسی خاص خودش برخوردار است، به طور نسبی از ارزش خاصی هم برخوردار است. و این معنای معصوم بودن و مصون از اشتباه نیست. ممکن است تعبیر خواب او با واقع مطابقت نکند نکته مهم در تعبیر خواب علم تعبیر خواب روشمند و بر اساس قاعده است. بحث تعبیر خواب بحث کارشناسی و بحث تخصص است که با قواعد خاص خودش انجام میگیرد و همانند علم تفسیر قرآن و دیگر علوم، باید روشمندانه انجام گیرد و قواعد خاص خودش را دارد. آن چه در علم تعبیر خواب مهم است آن است که فرد از احاطه کافی برخوردار باشد و بر اساس قواعد خاص خود خوابها را تعبیر و تفسیر بکند و روشنمندانه کار کارشناسی خود را دنبال کند. چنین کاری از ناحیه هر کس صورت گیرد ارزشمند است چه مطابق با واقع، واقع شود و چه به خطاء رود. اگر هم کارشناس در کار خود خطاءکند، مرتکب گناه نشده و عذاب نمیبیند. چون کارش را روشنمندانه و بر اساس قواعد دنبال کرده است. با استفاده از مقدمات فوق پیرامون کتاب تعبیر خواب ابن سیرین میتوان گفت: تعبیر خواب ابن سیرین کار کارشناسی است کما این که دیگران هم تعبیر خواب نمودهاند و تعبیر خواب میکنند و هنوز هم هستند کسانی که تعبیر خواب میکنند، هر چند ممکن است به خطاء تعبیر خواب نمایند و تعبیر خوابشان مطابق با واقع نباشد. تخصص و کارشناسی به معنای عصمت و مصونیت از اشتباه و خطاء نیست. در کارشناسی روشمندی و احاطه بر قواعد مهم است. پس به هر تقریر علم تعبیر خواب، فنی است که ابن سیرین به طور نسبی از آن برخوردار بوده است و چون کار او از کارشناسی خاص خودش برخوردار است، به طور نسبی از ارزش خاصی هم برخوردار است. و این معنای معصوم بودن و مصون از اشتباه نیست. ممکن است تعبیر خواب او با واقع مطابقت نکند. اثر زمان در تعبیر خواب در متونی دیده میشود که بیان شده شبهایی از ماه خواب باطل ، شبهایی خواب کاملاً درسته، شبهایی درست است اما با تأخیر به وقوع میپیوندند. بعضی شبها تعبیر برعکس دارد ....مگه روزها و شبهای خدا باهم فرق دارند؟ همچنین نوشته است در بعضی از ساعتهای شب خواب باطل و بعضی ساعات خواب تعبیر دارد مثلاً اول شب باشه باطله ، نزدیک اذان خواب صحیح است ، بعد از اذان نباید به خواب اعتنایی کرد ؟اما چرا؟ عناصری مانند زمان خواب ، مکان خوابیدن ، حالت خوابیدن و ... بر خوابهایی که انسان میبیند تأثیر میگذارند.همان گونه که این عوامل و حالات بر استجابت دعا تأثیر دارند. نکتهی مهم دیگر اینکه تعبیر خواب ، علم مخصوصی دارد. در این علم بیان شده که زمان خواب دیدن مثل سر شب یا وسط شب یا آخر شب یا بعد از نماز صبح غالباً در تعبیر خواب تأثیر دارد. معمولاً خوابهای صادقه نیمههای شب میباشد و معمولاً خوابهای بعد از نماز صبح قابل تعبیر نیست، حتی فصلهای سال هم در تعبیر خواب تأثیر دارد؛ مثلاً فردی در پاییز ببیند که درختان او میوه کرده است، این دلالت بر ضرر وی دارد و اگر هنگام بهار ببیند دلالت بر منفعت او دارد چرا زمان خواب دیدن در تعبیر خواب مهم است ؟ عناصری مانند زمان خواب ، مکان خوابیدن ، حالت خوابیدن و ... بر خوابهایی که انسان میبیند تأثیر میگذارند.همان گونه که این عوامل و حالات بر استجابت دعا تأثیر دارند علت دقیق این که چرا زمان در تعبیر خواب نقش دارد، برای ما روشن نیست و تنها به آن مقدار و آن زمانهایی که در روایات آمده است بسنده میکنیم.(همچنان که برای ما مشخص نیست چرا نمازهای یومیه در این ساعات واجب شدهاند و مثلاً چرا در فاصله بین طلوع آفتاب تا اذان ظهر هیچ نماز واجب یومیهای نداریم و ....) به عنوان نمونه : خواب صادقه، در ثلث آخر شب دیده میشود، که آن وقت نزول ملائکه است.(علامه محمد باقر مجلسی، حلیة المتقین (قم، انتشارات هجرت، 1373) ص 246. ) نکته : منظور این است که بیشتر خوابهای صادقه در این زمانها دیده میشود نه این که فقط در این زمانها است که رویا صادقه میشود. حرفهی افراد در تعبیر خواب مهم است ! حتی شخصی که خواب میبیند فرق دارد مثلاً اگر کاسب خواب ببیند کاسه شیر مینوشد دلالت بر کسب مال دارد؛ ولی اگر دانشجو و طالب علم چنین خوابی ببیند، دلالت به تحصیل علم دارد و... . عاملی که ابن سیرین را معبّر خواب کرد ! ابن سیرین میگوید: در بازار به شغل بزازی اشتغال داشتم، زنی زیبا برای خرید به مغازهام آمد، در حالی که نمیدانستم به خاطر جوانی و زیباییم عاشق من است، مقداری پارچه از من خرید و در میان بغچه پیچید، ناگهان گفت: ای مرد بزاز! فراموش کردهام پول همراه خود بیاورم، این بغچه را به کمک من تا منزل من بیاور و آنجا پولش را دریافت کن! من به ناچار تا کنار خانهی او رفتم، مرا به دهلیز خانه خواست، چون قدم در آنجا گذاشتم در را بست و پوشش از جمال خود برگرفت و اظهار کرد: مدتی است شیفتهی جمال توأم و راه رسیدن به وصالت را در این طریق دیدم، اکنون در این خانه تویی و من، باید کام مرا برآوری، ورنه کارت را به رسوایی میکشم. به او گفتم: از خدا بترس، دامن به زنا آلوده مکن، زنا از گناهان کبیره و موجب ورود به آتش جهنم است. نصیحتم فایده نکرد، موعظهام اثر نبخشید، از او خواستم از رفتن من به دستشویی مانع نشود، به خیال اینکه قضای حاجت دارم مرا آزاد گذاشت. به دستشویی رفتم، برای حفظ ایمان و آخرت و کرامت انسانیام سراپای خود را به نجاست آلوده کردم، چون با آن وضع از آن محل بیرون آمدم، درب منزل را گشود و مرا بیرون کرد، خود را به آب رساندم، بدن و لباسم را شستم، در عوض اینکه به خاطر دینم خود را ساعتی به بوی بد آلودم، خداوند بویم را همچون بوی عطر قرار داد و دانش تعبیر خواب را به من مرحمت فرمود ! منابع : سایت اندیشه قم سایت پرسمان قرآنی سایت حوزه [ جمعه 17 آذر 1391برچسب:عوامل مؤثر در تعبیر خواب , ] [ 8:8 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |