مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||||||||
|
كانون خانواده كه اجتماع كوچكى است هيچوقت بدون تعاون و مسئوليت دو جانبه و حقوق زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن نميتواند پابرجا بماند و افراد آن داراى يك زندگى بتمام معنى سعادتمندانه داشته باشند. [ یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:حقوق متقابل و اغماض مردان, ] [ 15:48 ] [ اکبر احمدی ]
[
عصر ما داراى مشكلات زيادى است: مشكل جنگ، مشكل فقر، تعليم و تربيت، مشكل امور جنسى و... ولى بعقيده روانشناسان و جامعه شناسان نابسامانى خانوادهها و ناسازگارى ميان زن و شوهر بزرگترين مشكلات عصر ما بشمار مىرود، زيرا زيربناى بسيارى از مشكلات ديگر همين مشكل نابسامانى خانوادهها است. [ یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:حقوق زن و مرد بر اساس جاذبه روحى, ] [ 15:27 ] [ اکبر احمدی ]
[
از جمله سنن هولناك و وحشيانه عرب جاهل و أدالبنات بود. انگيزه اولى عرب در دختر - كشى اضافه بر تقليد از اقوام ديگر و علاوه بر عوامليكه جنس اناث را در همه جوامع گذشته ناچيز و خارج از نوع انسان ساخته بود بيشتر ناشى از امور زير بود: [ شنبه 29 مهر 1391برچسب:و أدالبنات از سنن عرب جاهل بود, ] [ 16:8 ] [ اکبر احمدی ]
[
قدم مؤثر در اصلاح و تعديل حقوق زن فقط در اسلام برداشته شد، پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم) علاوه از آيات و احاديث حقوق زن را تثبيت نموده و عملاً پيروان خود را به مهربانى بآنان دعوت كرد، در خطبه حجة الوداع كه از طرف ايزد متعال مأمور بابلاغ خلاصه برنامه خود گرديد و وصى خود را تعيين نمود در همانجا نيز زنانرا باين عبارت به مردان توصيه نمود: ايها الناس فان لكم على نسائكم حقاً ولهن عليكم حقاً و استوصوا بالنساء خيراً فانهن عندكم عوان، الى ان قال: اطعموهن مما تأكلون و البسوهن مما تلبسون: اى مردم شما بزنان خود حقى داريد و آنها هم بر شما حقى دارند درباره آنها سفارش نيكى كنيد زيرا كمك و مددكار شما هستند، تا اينكه ميفرمايد از آنچه خود ميخواهيد بآنها بدهيد و از آنچه خود مىپوشيد بر آنها بپوشانيد. صعصعه دويست و هشتاد دختر را از زنده بگور شدن نجات داد صعصعة بن مجاشعى (جد فرزدق شاعر معروف) در حاليكه پير و سالخورده شده بود بحضور رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) آمد و سرگذشت شيرين خود را چنين بعرض رسانيد: دو شتر آبستن ناقتان عشر اوبان از من گم شده بود بر شترى سوار شده بجستجوى آنها پرداختم از دور خيمهاى ديده بدان سوى رفتم و از مردم كه در كنار خيمه نشسته بود از شترانم جويا شدم از من پرسيد مانار هما داغ و نشان آنها چيست؟ گفتم نارميثم بنى دارم داغ مخصوص قبيلگى ميثم بنى دارم، گفت در اين نزديكها دو شترت را جسته و اينك نزد من است.
جد من كسى بود كه منع ميكرد آنان را كه زنده بگور مىكردند و زنده ميكرد بچههاى زنده بگور را. [ شنبه 29 مهر 1391برچسب:قدم مؤثر بر حقوق زنان, ] [ 16:6 ] [ اکبر احمدی ]
[
او همچنان ناله ميكرد و مىگفت پدرجان مرا زير خاك پنهان ميسازى و و در اين گوشه تنها ميگذارى و بسوى مادرم برميگردى؟!! ولى من خاكها را تند تند ميريختم تا آنجا كه خاك او را فرا گرفت، و نيروى قدرتش در زير خراورها خاك خرد گرديد.
يعنى نميدانم كاش ميدانستم كه طايفه آل حصين بشرند يا زن [ شنبه 29 مهر 1391برچسب:ناله دختر و قساوت پدر, ] [ 16:3 ] [ اکبر احمدی ]
[
علاوه يك قسمت از بارهاى سنگين و كمرشكن طبيعت خواه و ناخواه بر روى شانه بانوان بار شده و شانه مردان از آنها خالى است، مانند عادت ماهانه، آبستن و حاملگى و تحمل سنگينى فرزند بطول نه ماه، و عوارض و ناراحتىهائيكه در مدت حمل عارض مىشود و تحمل به درد زائيدن كه براى زنان يكنوع مشاهده مرگ است، شير دادن و نمونههاى ديگر. قيس بن عاصم يا پايه گذار دختر كشى نخستين طايفهاى كه دختر كشى را رسم نموده و جنايت ناجوانمردانه و عمل غيرانسانى را به پيكره اجتماع بشرى در منطقه حجاز وارد آورد قبيله بنى تميم بود، هنگاميكه بناى مخالفت با حكمران خود نعمان بن منذر گذاشتند. [ جمعه 28 مهر 1391برچسب:تساوى مطلق ظلم بر زنان است, ] [ 9:8 ] [ اکبر احمدی ]
[
اما دين مقدس اسلام بالاترين موقعيتها را كه در خور زنان بود بآنان بخشيده و آنها را بآخرين درجه عظمت و نعمت و مقام لايق كه از نظر منطق علم شايسته آنان بود رسانيده و جان آنها را حفظ و از كشتن آنان با شدت جلوگيرى نمود و قانون بسى آبرومند و منطقى درباره شئون زندگى زن وضع نمود و قرآن تساوى حقوق زن و مرد را تا آنجائيكه منطق و عقل قبول مىكرد بيان نمود و آيات مربوط باين موضوع در ذيل همين بحث خواهد آمد. ادامه مطلب [ جمعه 28 مهر 1391برچسب:چگونه اسلام بزنان مقام والا بخشيد, ] [ 9:3 ] [ اکبر احمدی ]
[
چه كسى مىتواند ستمگريهاى غير انسانى مسيحيت را نسبت به جنس زن ناديده گرفته و انكار نمايد، آنهم بنام حضرت مسيح (عليه السلام). [ جمعه 28 مهر 1391برچسب:زنان را در آئينه مسيحيت تماشا كن, ] [ 9:1 ] [ اکبر احمدی ]
[
از اواخر قرن نوزدهم ميلادى كه صنعت در كشورهاى اروپا توسعه پيدا كرد و زنان نيز براى همكارى با مردان بكار خانهها روى آوردند، مسئله تساوى حقوق زن و مرد مطرح گرديد، و اين مسئله بنام آزادى زنان البته بدون قيد و شرط طرفدارانى و فعاليتهائى آغاز گرديد، و كار بجائى رسيد كه دامنه اين بحت به كشور ما نيز كشيده شد. نظر بر اينكه اين مسئله فعلاً مهمترين موضوع اجتماعى روز است خلاصه تحقيقات مربوطه با توجه بسابقه تاريخى آن كه در دسترس ما قرار گرفته بنظر خوانندگان محترم رسانيده مىشود، سپس نظر اسلام را درباره زن با رعايت اختصار در برابر نظر ديگران نقل خواهيم كرد، و ناگزيريم قبل از بحث تا آنجائيكه اقتضاء دارد سوء تعبيرهائيكه مخالفين ناجوانمردانه در اين باره به اسلام نسبت نابجا دادهاند تشريح نمائيم. [ جمعه 27 مهر 1391برچسب:مقام زن در اسلام, ] [ 8:58 ] [ اکبر احمدی ]
[
عمروعاص از طرف خليفه، استاندار مصر بود روزى پسر او در مسابقه اسب دوانى با يكى از افراد معمولى بر سر مبلغى شرط بندى كرد اتفاقاً مسابقه بنفع آن مرد مصرى پايان پذيرفت و او مبلغ مورد نظر را از فرزند عمروعاص مطالبه كرد والى زاده بجاى آنكه بدهكارى خود را به آن مرد به پردازد باتازيانه بر سر او كوبيد، هنگاميكه او فرزند استاندار را تهديد به شكايت كرد، پسر عمروعاص او را مورد تمسخر قرار داد و گفت اناابن الاكرمين من پسر دو بزرگوار هستم شكايت تو در حق من بىاثر است. [ جمعه 27 مهر 1391برچسب:فرزند استاندار تازيانه ميخورد, ] [ 8:57 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
| ||||||
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |